Tuesday, January 29, 2008

Gudfadern

Hej alla!
Nu är det januari och det är mycket jobb och regn. Det har regnat nåt fruktansvärt den senaste tiden och som vanligt är det översvämningar, förstörda vägar, hemlösa och döda. Det här året är det fenomenet la Niña som spökar (fråga mig inte vad det är för jag vet inte exakt, normalt sett är det ju el niño som ställer till det som t ex förra året). I Achumani i Zona Sur spolades bilar bort och det dog några människor. Men annars förbereder sig folk fär karnevalen som börjar 2:e februari. Själv ska jag åka till Chile bort från hela spektaklet.

Men fest blev det i alla fall igår då jag var gudfar till välsignelsen av en bil. Min kollega Martina blev gudmor. Förutom att kasta coca, sprit och blommor på bilen skulle det också drickas mycket öl (ingen fara - bilen var parkerad och blev kvar där sen) och dansas ringdans på en bakgård i El Alto. Quite ett spektakel faktiskt. Min roll som gudfar innebar att jag fick hosta upp en back öl till festen.

2 comments:

神野ミカエル said...

Det låter som om saker och ting återgått mer till det normala. ^_~

Anonymous said...

Jo, det har lugnat ner sig, men konflikterna är långt ifrån lösta.Det är i alla fall inget akut våldshot längre. Det har ju precis varit karneval och jul etc och då lugnar det normalt sett ner sig lite. Nu har man en dialog, men nästa brännpunkt blir de folkomröstningar om konstitution och departmentala stadgar som man utropat. Fortsättning följer.