Monday, July 07, 2008

Sajama nationalpark

Parinacota och Pomerape

Sajama är Bolivias högsta berg på över 6500 m och ligger på gränsen mot Chile. Runt omkring finns en nationalpark dit man kan åka på ca 4 timmar från La Paz. Vi hyrde Sidas landcruiser och åkte iväg med några vänner för att få oss en dos av spektakulärt andinskt landskap, varma källor, geysrar och åtminstonde tre sorters andinska kameler. Landskapet är helt magiskt, bland det vackraste jag sett (och jag har sett en del).


Två dagar räcker gott och väl om man inte 1) gillar extrem kyla 2) ska klättra uppför berget 3) ska göra längre vandringar. Det var också första gången som jag körde bil i Bolivia och det var en skrämmande upplevelse. Men jag har kommit på att jag föredrar att köra själv framför att någon som köpt sitt körkort och tycker det är helt normalt att köra om i backar och utan lyse. Folk parkerar i backkrön, är fulla, kör om som dårar, har kassa bilar etc.

No comments: