Monday, February 09, 2009

Cock of the Rock-tajm


Tyvärr ett suddigt, utfrätt foto, men ung så här ser en cock of the rock ut

Jag vid vattenfallet


Ännu en fjäril


I helgen var det festligheter för den nya konstitutionen, men jag tyckte jag behövde ett brejk. Så Karin och jag åkte ner till den gode Marios lodge i Yungas och slappade istället (Mario hälsar till Emma och Tomas). Han är fruktansvärt busy nu och har blivit vald till ordförande i den lokala småbrukarföreningen som satsar på att få certifiering för organiskt kaffe och har också blivit ordförande i den nationella sammanslutningen av alla nationalparker och skyddade områden i Bolivia, vilket innebär att han under året måste besöka alla 22. Enligt turistboken hade det inte varit särskilt mycket besökare på sistonde och kanske tur det för det verkade finnas lite tid att guida runt nya besökare etc. Men eftersom vi är lite av stammisar och inte kräver något underhåll så låter Mario oss vandra runt på ägorna själva med en machete för att rensa upp på överväxta stigar.


Parken vid hans egen lodge är känd för en särskild knäpp fågel som heter cock of the rock på engelska och som är väldigt ovanlig och som jag aldrig lyckats se live. Den här gången såg vi dock massor (ofta på 10-15 ms avstånd eller kortare), i bästa ljuset dock tyvärr utan kamera p g a av en mindre incident. Och den här fågeln kom precis till utkanten av själva lodgen liksom ett gäng sömniga nattapor. Nationalparken heter Cotapata och trots att den ligger så nära La Paz finns det knappt någon infrastruktur att prata om, men mycket potential.

4 comments:

TomasAhlberg said...

Dra åt skogen, jag vill tillbaka till Don Marios lodge, den är BÄÄÄÄST. Fy vad jag blir avundsjuk på er era glidare :o)
Snygga bilder Micke, du lyckas få till den ena djurånaturbilden mer "Klum" än den andra! 10-15 meter från CotR:s är bara för bra för att vara sant... Lyckost! Ser fram emot en ordentlig bildvisning när ni kommer hit! Hadet riktigt gött!

Boliviadraken said...

Tack!
Man har ju det rätt bra på naturfronten, det blir mycket skoj i år tror jag. När kommer ni förbi då så vi kan köra lite MB?

Anonymous said...

vad jobbar du med?

Boliviadraken said...

Framförallt bistånd, men efter att ha avslutat mitt kontrakt med en svensk NGO för några månader sedan har det varit några konsultuppdrag.