Monday, March 09, 2009

Bolivias next top model

Dustin Larsen - Mr Bolivia - gjorde det först... I ett försök att återknyta till sina rötter kom Dustin till Bolivia med en tvivelaktig spanska och en stark brytning på gringo. Tre veckor sedan blev han korad till Mr Bolivia 2004. I ett hedersamt försök till självironi spelade han sedan sig själv i komedin "Quien mató a la llamita blanca?".

Hela episoden visar att Bolivia är möjligheternas land: Man behöver inte ha körkort för att vara taxichaffis, knappt läkare för att att arbeta som doktor (jag har blivit tillfrågad om jag inte vill åka ambulans på fritiden), och inte bolivian för att bli Mr Bolivia. Inte heller behöver man ha gått igenom tuff grillning av Tyra Banks i direktsänd reality-tv för att bli modell. I Bolivia har undertecknads modellkarriär nämligen nu tagit fart. Med en längd på 1,86m, breda axlar, blont hår (japp, det räknas så här), och några extra trivselkilon har man allt som behövs för att lyckas på den stenhårda bolivianska modemarknaden, eller framförallt till den del som riktar sig mot marknader i Europa och USA. Det är tillgång och efterfrågan i sin mest basala form; många vill exportera, det finns få västerlänningar... Tar man dessutom en glad amatör från gatan kommer man dessutom oftast undan med vad min betalning hittills alltid varit - val ur kollektionen - och alla blir glada. Min vän Jon har försökt insinuera att jag är billig med att poängtera att Naomi Campbell en gång sa att hon inte ens går upp ur sängen för under 100 000 dollar.

Nåja, mina första trevande steg togs i nationell tv och sedan dess har det blivit en huvudroll i Coprocas manliga kollektion 2009, och nu blev jag uppraggad på gatan av Bolivias mest kända alpacka-designer för 2009 års katalog. Mitt nya gig är för det här företaget som levererar alpacka-gods till all världens kändisar och politiska elit, typ Hillary Clinton, Angela Merkel och påven. En länk kommer här när (och om, man vet aldrig!) det blir klart. Men vem vet, kanske kommer min medverkan göra att vi får se Daniel i en likadan rock i jul på slottet nästa år?

6 comments:

TomasAhlberg said...

Det här ser jag verkligen fram emot!!! Du bjuder stort på dej själv du, Micke! Skall bli kul att se dej i poser à la "apple green catalouge". Riktigt kul!
/Tomas

Boliviadraken said...

Ja, du kan få titta. men jag vet inte om vi kommer att kunna umgås numer efter att jag blivit fotomodell...

TomasAhlberg said...

Attans, jag trodde för ett ögonblick att jag skulle kunna glida in på grymma kändisfester vid din sida. Jaja det var trevligt att känna dej så länge du var en man av folket, med fötterna i myllan. Tänk på att luften är tunn däruppe i det blå. Det vet du ju redan förstås... Jaja, lycka till med ditt nya glammiga liv då hörru :o)

Boliviadraken said...

Fats om du är riktigt snäll så kanske jag kan fixa ett gig för att plåta oss stjärnor och då kan vi ju umgås på arbetstid i alla fall.

神野ミカエル said...

Men du är ju *snygg* också. ;)

/Micke

Boliviadraken said...

Japp, nu kan du sluta dräggla över zoolander...